top of page

Het algoritme van Instagram

Als je veel gebruik maakt van Instagram voor je bedrijf, kan het handig zijn je enigszins te verdiepen in het algoritme van dit platform. Er is de laatste jaren flink wat te doen geweest om het algoritme. Je account kan er enorm veel voor- en nadelen van ondervinden.


Allereerst is het belangrijk te weten wat er precies wordt bedoeld met algoritme. Een algoritme op social media is eigenlijk een formule, een berekening, instructie of code wat gebruikt wordt om te bepalen wat de gebruiker als eerste ziet op zijn social media. Er rolt dus een soort van prioriteitenlijst uit dit mechanisme zoals hij denkt dat jij je social media het liefst ziet.

Dit algoritme wordt bepaald door verschillende dingen. Je kunt het zo zien, het is alsof Instagram jou probeert te leren kennen. Ze weten wat je leuk vindt doordat je bepaalde woorden opzoekt (hashtags), content liked, gebruikers liked, op welke content reageer je, welke gebruikers reageren op jou, etcetera. Er is dus een hoop afhankelijk van dit algoritme.


Vrouwen maken foto voor social media instagram

Aangezien het algoritme van Instagram voor iedereen zo werkt, is het soms lastig om het juiste bereik te behalen wanneer je Instagram als, of voor, je onderneming gebruikt. Je wilt zichtbaar zijn bij je (potentiële) klanten, dat is logisch. Er zijn verschillende, simpele, manieren om ervoor te zorgen dat algoritme je niet overslaat. Hier zijn wat tips:

1. Je hebt er baad bij, als je Instagram gebruikt voor je onderneming, om je account om te schakelen naar een business account. Als je dit doet, heb je namelijk inzicht in de statistieken van jouw account. Mocht je je account nog niet hebben overgezet naar een business account, kan dit via je Instellingen > account > klik op Overschakelen naar professioneel account. Selecteer dan de categorie die het meest bij jouw onderneming past en klik vervolgens op Bedrijf. Gebruik je statistieken om iets te veranderen of juist op deze voet door te gaan.

2. Maak gebruik van de verschillende functies van Instagram en wissel regelmatig af tussen deze functies. Verderop in dit artikel lees je meer over de beschikbare functies in Instagram.

3. Maak dagelijks gebruik van Instagram. Like en reageer op de feed van anderen. Volg en wordt gevolgd. Post foto’s en video’s en maak hierbij gebruik van de juiste hashtags.


4. Activeer je volgers: ‘call for action’. Het algoritme kijkt naar hoe vaak er wordt gereageerd op je posts, hoeveel interactie is er, hoeveel posts worden bewaard en gedeeld etc. Dit alles werkt samen voor het algoritme en je dus je zichtbaarheid.

5. Vooral handig in het geval je een webshop hebt: maak gebruik van Instagram Shopping. Toon en tag je producten in je berichten. Op deze manier stuur je heel gemakkelijk gebruikers naar je webshop.

Al met al vallen er een hoop dingen samen wat het algoritme betreft. Er is helaas geen wiskundige formule tot succes. Het belangrijkste is om plezier te hebben in Instagram, het is een fantastisch platform met een hoop mogelijkheden. Probeer er het beste uit te halen voor jezelf.


Foto en video maken instagram

bottom of page